هر بیمار باید با احترام، بدون تبعیض و با رعایت حریم خصوصی برخورد شود.
بیمار حق دارد درباره وضعیت سلامتی، تشخیص و درمان خود بهطور کامل مطلع شود.
بیمار میتواند در انتخاب روش درمان و پزشک خود مشارکت داشته باشد.
تمامی اطلاعات پزشکی بیمار محرمانه بوده و بدون اجازه او فاش نمیشود.
قبل از هر اقدام پزشکی، بیمار باید رضایت آگاهانه خود را اعلام کند.
بیمار حق دارد به خدمات درمانی و مراقبتهای لازم بدون تأخیر دسترسی داشته باشد.
بیمار میتواند در صورت نارضایتی از خدمات، شکایت خود را ثبت و پیگیری کند.
بیمار از حمایت قانونی در برابر اقدامات غیرقانونی یا غیراخلاقی برخوردار است.
بیمار حق دارد از هزینههای درمان و خدمات پیش از انجام آن مطلع شود تا تصمیمگیری آگاهانه داشته باشد.